"کهکشان 21"

تازه ها

"کهکشان 21"

نظرات ()

نقدی بر کهکشان 21

آیدا براتی مدیر گالری آیدا- آذر 1392

نمایشگاه پیش رو دومین نمایشگاه انفرادی از فاطمه پورذبیح در شهرستان بابل است. نمایشگاه اول با عنوان "تنیدن" سال 1391 و نمایشگاه دوم با عنوان"کهکشان21" در سال 1392.

پورذبیح در بین سالهای 1380 تاکنون تجربیاتی را پشت سر گذارده، در تجربیات اولیه خود گاه به کوبیست نزدیک شده، گاه تصویرسازی در آثار او به چشم می خورد، گاه تزئینات آرت نویی در آثار او مشهود است. آنچه در آثار جدی تر پورذبیح در دو نمایشگاه انفرادیش به چشم می خورد تکرار حضور آدمی در خود یا جهان پیرامون خودش است. اگر با دقت به آثار او در سالهای 89-90 نگاهی بیندازیم، متوجه خواهیم شد که در پی تجربه و کنکاش است. مجموعه "تنیدن" طراحی های او با استفاده از مداد و تکرارهای متوالی، ریتمی مبتنی بر نوعی هارمونی را جلو چشم مخاطب قرار می دهد.

مجموعه "کهکشان 21" ادامه ایست از تکرارهای مجموعه "تنیدن" که در آن هم نوعی درون نگری به شخص انسان (خود هنرمند) و هم کاویدن جهان پیرامون به چشم می خورد. آثار در این مجموعه گاه ریشه در طبیعت اطراف او، زمین، آسمان و کهکشان دارد؛ گاه ریشه در خود وجودی نقاش، آنجا که تکرار متوالی سرهای انسان در اطراف کهکشان یا زمین دیده می شود. می توان گفت این آثار زبانی است میان انسان و جهان و یا تاملی است بر راز هستی.

اگرچه کهکشان 21 همانطور که از اسمش بر می آید، مجموعه ایست از آنچه در آسمانهاست؛ اما وجود رمزگونه عدد 21 ، هم در عنوان نمایشگاه و هم در آنچه درگیری ذهنی نقاش است و از دلنوشته او بر می آید، حضور آدمی را در این مجموعه بیشتر از زمین و آسمان به رخ می کشد. همه جا ردپای انسان قابل ملاحضه است. در برخی از آثار انسان از پایین نظاره گر کهکشانها و بی نهایت است، اما در برخی آدمی آنقدر بزرگ شده که در اطراف کهکشانها حضور قاطع آنها با سرهای تکرار شونده دیده می شود.

رنگ و ماده در برخی آثار او تا حدی خود خواسته و پیرو طبیعت هستند، اما گنجاندن این آثار فعلا در سبک خاصی مفید به نظر نمی رسد، چرا که عامل تصادف نیز در این آثار دیده می شود. پس نه می توان آنها را در زمره نقاشیهای اکسپرسیونیسم انتزاعی جای داد و نه در زمره سبک انتزاع پسانقاشانه. باید منتظر مجموعه آثار بعدی نقاش بود، تا ببینیم این آثار در آینده به چه سمت و سویی خواهند رفت.

آثار مجموعه حاضر از منظر شکل، نماد و نشانه و فرمالیست هم می توانند مورد تحلیل و ارزیابی قرار گیرند.


*

21 بار خواندم

21بار نوشتم

21 بار دویدم
21 بار نشستم
21 بار چشمانم را بستم
21 بار عاشق شدم
21 بار پشت چراغ قرمز به تماشایت نشستم
21 بار ترسیدم
21 بار گریستم
21 بار خندیدم
21 بار لبریز شدم
21 بار چرخیدم
21 بار بخشیدم
21 بار سگ شدم
21 بار فرشته شدم

21 بار لرزیدم
21 بار ویران شدم
21 بار معمار شدم

21 بار دل را به دریا زدم
21 بار غرق شدم
و 20 بار نجات غریق شدی....

حالا در قعر این دریای تاریک
21 بار کل این هستی را به نظاره می نشینم
و جستجو می کنم
تا پیدا کنم بیست و یکمین ستاره کهکشان وجودم را.

.
.
.
.
.
.

من تکرار تکرارم
تکرارم، مثل بیست و یکمین روز هر ماه
مثل عدد 21 که ناخودآگاه تکرار می شود هر بار
در تقویمم
در زندگیم
در قدمهایم
در نمره هایم
در نوشته هایم
در تعداد کلمات و حرفهایی که تایپ می کنم برای تو
در آغاز و پایان هر کار...
21 تکرارمی شود تا من دریابم که تکرارم
تکرار پلکان نردبانی که امتدادش سوی ناشناخته هاست.
حالا در بیست و یکمین پله این نردبان نشسته ام
و نظاره گرم
کل این هستی و کهکشانه هایش را...