خانم شیلا خداداد"بازیگر سینما، تلویزیون و مترجم کتاب":

تازه ها

خانم شیلا خداداد"بازیگر سینما، تلویزیون و مترجم کتاب":

نظرات ()

در عصر فضای مجازی کودکان را به کتابخوانی ترغیب کنیم

 

تهران- ایرنا- بازیگر سینما، تلویزیون و مترجم کتاب معتقد است در عصر اینترنت و فضای مجازی باید در جهت ترغیب کودکان به مطالعه کوشید.

 

شیلا خداداد دوشنبه شب در مراسم رونمایی از ترجمه مجموعه 10 جلدی «من و مهارت های زندگی» که در فروشگاه نشر چشمه کورش به عنوان نخستین برنامه از سری برنامه های «هفته کتاب، هفته دیدار با اهالی فرهنگ» برگزار شد، در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اعلام کرد: در شرایط حاکم که نمی توان کنترلی آنچنانی بر فضای مجازی داشت، تصمیم گرفتم روی مجموعه ای کار کنم که به کمک خانواده، برای کودکان خوانده شده و به آنان آموزش داده شود؛ تا کودکان به جای اینکه بیشتر اوقات فراعت خود را در فضای مجازی بگذرانند به سمت کتابخوانی ترغیب شوند.
وی درباره اینکه چرا در زمینه کتاب کودک دست به کار ترجمه زده، بیان کرد: علت اصلی به این باز می گردد که سرانه مطالعه در کشور ما نسبت به کشورهای پیشرفته بسیار پایین است و کتاب هایی که در رده سنی بزرگسالان منتشر می شود به اندازه کافی مخاطب ندارد.
خداداد در پاسخ به اینکه آیا در آینده نیز شاهد ترجمه هایی در حوزه کتاب کودک خواهیم بود گفت: بله؛ این آغاز کار است و امیدوارم کتاب های بعدی من هم در راه باشد؛ که البته هست.
مترجم مجموعه 10 جلدی «من و مهارت های زندگی» که خود دارای فرزندی می باشد، نقش فرزندش را در انتخاب این کتاب (مجموعه) پررنگ دانست.
این هنرمند که سال هاست از عرصه بازیگری به دور بوده، درباره اینکه چطور شد به کار ترجمه روی آورد، بیان کرد: پس از ازدواج شرایط زندگی ایجاب می کرد که برای مدتی از سینما فاصله بگیرم؛ اما بر آن شدم در یک عرصه فرهنگی دیگری حضور داشته باشم و از آنجایی که به کار ترجمه علاقه داشتم با کمک سید رفیع جواهری (مسئول انتشارات ابو عطا) این کار را آغاز کردم.
وی از اینکه این کتاب مورد پسند کودکان قرار گیرد، ابراز امیدواری کرد.
مجموعه 10 جلدی «من و مهارت های زندگی» در رابطه با کودکان 2 تا 6 سال است و مهارت های اصلی زندگی را به آنان آموزش می دهد؛ مهارت هایی مانند غلبه بر خشم، غلبه بر ترس، غلبه بر حسادت، صبور بودن و ... .
بخش مهارت های تربیتی این مجموعه زیر نظر آتش پور دارای مدرک دکترای روان شناسی بررسی شده و در انتهای هر مجموعه یک کارشناس در زمینه روان شناسی کودک، مهارت آموزشی کتاب را تعریف و راهکارهای تربیتی و آموزشی را معرفی کرده است.
از دیگر ویژگی های «من و مهارت های زندگی» می توان به این نکته اشاره کرد که هر کتاب یک صفحه برچسب دارد که کودکان با کمک مربیان و اولیا می توانند قسمت های ناقص تصاویر را از داخل برچسب جدا کرده و همگام با آموزش مهارت مورد نظر و با توجه به تصاویر در قسمت های مورد نظر صفحات کتاب بچسبانند؛ این مجموعه از سوی انتشارات ابو عطا در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.
نکته جالب درباره مجموعه 10 جلدی «من و مهارت های زندگی» خریده شدن حق رایت آن از کشور هند است؛ جالب از این نظر که حتماً شما هم با شنیدن واژه «هند» یاد سریال «مسافری از هند» افتادید.
شیلا خداداد از بازیگران مطرح سینما و تلویزیون است که با بازی در نقش سیتا در سریال مسافری از هند در جامعه هنری شناخته شد؛ وی سابقه بازی در فیلم هایی از فبیل رسوایی 2، اخراجی ها 2، سن پترزبورگ، عیسی می آید، و پسر آدم دختر هوا را در کارنامه خود دارد.
تازه ترین فعالیت این هنرمند، مقابل دوربین ابراهیم حاتمی کیا در فیلم بادیگارد شکل گرفته که قرار است در سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم فجر اکران شود.