ارکستر سمفونیک و چیدمان سازها در آن

تازه ها

ارکستر سمفونیک و چیدمان سازها در آن

نظرات ()

ارکستر سمفونیک به معنی گروه همنوازان و هم آوایی سازها است.چیدمان سازها در ارکستر سمفونیک بدین ترتیب است که اگر محل اجرا را یک نیم دایره فرض کنیم به ترتیب دسته ویولن ها از اول قطر نیم دایره سمت چپ . دسته ویولا ها از اول قطر نیم دایره سمت راست . پشت سر ویولن ها و ویولا ها وسط نیم دایره دسته ویولن سل و پشت سر ویولن سل یا برخی موارد در کنار آنها دسته دوبل باسها یا کنترباسها در ردیف آخر سمت چپ گروه سازهای بادی و کمی عقبتر از آنها سازهای کوبه ای ترکیب این ارکستر را تشکیل می دهند . تعداد سازها در ارکستر سمفونیک متغیر است اما در یک ارکستر کامل سمفونیک در بخش سازهای زهی آرشه ای حداقل نیاز به پانزده نوازنده ویولن َ  ده نوازنده ویولا و پنج نوازنده ویولن سل و سه نوازنده کنترباس و در بخش سازهای بادی به  پنج نوازنده ترومپت و سه نوازنده ترمبونَ دو نوازنده هورن و فرینچ هورن . دو نوازنده ابوا . دو نوازنده کلارینت. دو نوازنده فاگوت و یک نوازنده باسون و در سازهای کوبه ای به نوازندگان تمپانی و طبل  مورد استفاده قرار می گیرد.

کار رهبر ارکستر چیست؟

رهبر عضو مهم یک ارکستر سمفونیک یا فیلارمونیک می باشد . کار رهبر ارکستر این است که بر اساس آهنگ نوشته شده در پارتیتور برای گروه سازها آنها را راهنمایی می کند و ضرب و ریتم میزان ها را نیز یادآور می شود و حس های گوناگون نوشته شده در آهنگ را با حالات چهره و دست و بدن به ارکستر منتقل می کند. رهبر ارکستر شناخت کاملی از تمامی گروه ساز ها دارد و بخوبی صدای همه این سازها را تشخیص میدهد و از نظر تئوری برترین عضو ارکستر می باشد.

در جلوی بسیاری از نوازندگان پارتیتور و نت قطعه وجود دارد و نوازندگان ارکستر سمفونیک بر اساس نت و رهبر ارکستر و تمرین های قبلی قطعات موسیقی را اجرا می کنند.

بسیاری از آهنگسازان و قطعه نویسان برای ارکستر َ خود نیز رهبری می کنند. از آن جمله از آهنگسازان و رهبران ارکستر می توان به استاد زنده یاد روح اله خالقی . استاد حسین دهلوی. استاد زنده یاد مرتضی خان حنانه. استاد هوشنگ کامکار. استاد ارسلان کامکار. استاد محمدرضا درویشی . استاد کامبیز روشن روان . استاد احمد پژمان . استاد مجید انتظامی و استاد شاهین فرهت اشاره کرد.