همه چيز درباره موسيقي را در اين وبلاگ مطالعه كنيد

تازه ها

همه چيز درباره موسيقي را در اين وبلاگ مطالعه كنيد

نظرات ()

در آينده خواهيد خواند:

معرفي آثار اركسترال ايراني

پوئم سمفونيك چيست؟ 

كنترپوان و اركستراسيون

اپرا و نمايش هاي اپرائي

رقص باله و موسيقي كلاسيك

ويولنهاي استراواديوس

24 كاپريس نيكولو پاگانيني

آنتونيو ويوالدي - لوديك ون بتهوون -

درياچه قو و سمفوني مانفرد اثر چايكوفسكي 

روسيني و قطعاتي از موسيقي كلاسيك

موسيقي رونسانس اروپا 

 موسيقي باروك اروپا

و ..... در آينده با ما باشيد

آثار اركسترال ايراني

با درود. نخستين آثار اركستري ايراني از زنده ياد روح اله خالقي مي باشد نام آلبومهاي اين هنرمند و آهنگساز بزرگ به ترتيب خاموش ، نغمه نوروزي و خوشه چين و بسياري ديگر از آثار مي باشد .

اين آلبوم ها بر اساس گوشه هاي رديف موسيقي ايران تنظيم ،نت نويسي و براي اركستر نوشته شده است. 

از آثار ماندگار ديگر مي توان به بيژن و منيژه و قطعات سبكبال و نغمه ترك و شوشتري از استاد اعظم ، استاد حسين دهلوي اشاره داشت.

آثار فوق بر اساس رديف موسيقي ايران تنظيم و تدوين شده و يكي از ماندگارترين قطعات اركستري موسيقي ايراني مي باشد. ساقي نامه ديگر اثر قدرتمند اركستري است كه برگرفته از ساقي نامه رديف مي باشد و تنظيم آن براي اركستر توسط استاد كامبيز روشن روان صورت گرفته با آواز شهرام ناظري.

در بخش اركستري آزاد و نيمه كلاسيك حماسه ساخته احمد پژمان ، پوئم سمفونيك حماسه خرمشهر ساخته مجيد انتظامي از ديگر آثار ماندگار اركستري ايران مي باشند.

اصولا آثار اركستري در ايران به دو بخش تقسيم مي شوند بخش اول قطعاتي است كه بر اساس رديف موسيقي ايران  تنظيم و اجرا شده اند و بخش دوم قطعاتي است كه اثر خود آهنگسازان و داراي المانهاي استاندارد موسيقي كلاسيك اروپايي مي باشند .

در گلستانه و افسانه سرزمين پدري ام دو اثر اركستري هستند كه طبق موسيقي فولكلور كردي تنظيم و اجرا شده اند اين دو اثر از ساخته هاي برادران كامكار ، استاد هوشنگ كامكار و استاد ارسلان كامكار مي باشند.

تنظيم و اثر در گلستانه رنگ و بوي اروپايي با اشعار نوي سهراب سپهري است و از ساخته هاي استاد هوشنگ كامكار مي باشد . در اثر افسانه سرزمين پدري ام آهنگساز و تنظيم كننده استاد ارسلان كامكار مي باشد كه يكي از بهترين و با ارزشترين نوشته هاي اركستري توسط اين استاد بزرگ مي باشد و به جرات مي توان گفت براي آموزش تنظيم و اركستراسيون بايد به اين اثر ارزشمند مراجعه كرد .

در بخش موسيقي فيلم و سريال هاي تلويزيوني  استاد فرهاد فخرالديني و استاد مجيد انتظامي، استاد فريدون شهبازيان و زنده ياد بابك بيات فعاليت داشته اند و آثار ارزنده اي از اين اساتيد بر جاي مانده است.