زندگی نامه یگانه آواز و چهره ی جهانی موسیقی اصیل ایرانی استادمحمدرضاشجریان

تازه ها

زندگی نامه یگانه آواز و چهره ی جهانی موسیقی اصیل ایرانی استادمحمدرضاشجریان

نظرات ()

زندگی نامه

 

محمدرضا شجریان، یکم مهر1319 در مشهد زاده شد. خواندن را از کودکی با همان لحن کودکانه آغاز کرد. از کودکی با توجه به استعداد و صدای خوبش تحت تعلیم پدر که خود قاری قرآن بود مشغول به پرورش صدای خویش شد و در سال 1331، برای نخستین بار، صدای تلاوت قرآن او از رادیو خراسان پخش می‌شود.

وی در سال 1338 به دانشسرای مقدماتی در مشهد رفت و از همان سال برای نخستین بار با یک معلم موسیقی آشنا شد.

وی پس از دریافت دیپلم دانشسرای عالی، به استخدام آموزش و پرورش در آمد و به تدریس مشغول شد و در این زمان با سنتور آشنا شد. در سال 1337 به رادیو خراسان رفت و در رشته آواز مشغول فعالیت شد. سپس برای اجرای برنامه های گلها به تهران نزد استاد داوودپیرنیا دعوت شد و در بیش از یکصد برنامه گلها و برگ سبزشرکت کرد. شجریان در سال 1340 ازدواج کرد که حاصل آن سه دختر و یک پسر (همایون) بود. او در سال 1346 به تهران رفت و بااستاد احمدعبادی آشنا شد و از سال 1346 در کلاس اسماعیل مهرتاش شرکت نمود. همچنین برای آموختن خوشنویسی در انجمن خوشنویسان نزد استاد ابراهیم بوذری رفت. او از سال 1347، خوشنویسی را نزد استاد حسن میرخانی ادامه داد. وی در سال 1349، درجهٔ ممتاز را در خوشنویسی به دست‌آورد.

شجریان تا سال 1350 با نام مستعار سیاوش بیدکانی(بیدکانی گوشه ای است درآوازیاهمان دستگاه دشتی) با رادیو همکاری می‌کرد، ولی بعد از آن از نام خود استفاده کرد. در 1350 بااستاد فرامرزپایور آشنا شد و یادگیری سنتور و ردیف های آوازی را نزد وی دنبال کرد. در سال 1351 در برنامه گلها با استاد نورعلی خان برومند آشنا شد و به آموختن شیوهٔ آوازی طاهرزاده نزد او پرداخت. از سال 1352 نزد عبدالله دوامی کلیه ردیف های موسیقی و شیوه‌های تصنیف خوانی را فرا گرفت. در همین سال به همراه گروهی از هنرمندان چون محمدرضالطفی، ناصرفرهنگ فر، حسین علیزاده، جلال ذوالفنون و داوودگنجه ای،مرکزحفظ و اشاعه موسیقی را به سرپرستی استاد داریوش صفوت بنا نهاد.

وی شیوه‌های آوازی اقبال السلطان، تاج اصفهانی، میرزاظلی، ادیب خوانساری، حسین قوامی و استادبنان را روی صفحات و نوارها به‌دقت دنبال کرد. از سال ۱۳۵۴، تدریس هنرجویان را در رشته آواز در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران آغاز کرد و در سال ۱۳۵۸ با تعطیلی این رشته کار تدریس خود را پایان داد. در سال 1357 به‌همراه هوشنگ ابتهاج و برخی هنرمندان دیگر از رادیو کناره‌گیری کرد.

 شجریان در اسفندماه سال 1356 شرکت دل‌آواز را بنیان‌گذاری کرد. همچنین در سال 1356 در مسابقه تلاوت قرآن کشوری رتبهٔ نخست را به دست‌آورد.

در 1357 چندین سرود میهنی اجرا کرد و همکاری خود را با سازمان‌های دولتی ادامه نداد و در خانه به تحقیق و تدوین ردیف های آوازی پرداخته و به آموزش شاگردان قدیمی‌اش همت گماشت. در فاصله سال‌های دههٔ شصت، شجریان همکاری گسترده‌ای را بااستاد پرویز مشکاتیان آغاز کرد که حاصل آن آلبوم‌هایی چون بیداد (همایونآستان جانان، سرعشق (ماهور)، نوا، دستان، گنبدمینا و جان عشاق ودودعود بود. در این سال‌ها به همراه گروه عارف کنسرت‌هایی را در خارج از ایران اجرا کرد.

پس از سال 1368 به همراه داریوش پیرنیاکان و جمشیدعندلیبی به اجرای کنسرت در آمریکا و اروپا پرداخت. این گروه در سال بعد، کنسرت‌هایی را برای جمع‌آوری کمک مردم دنیا به زلزله‌زدگان رودبار انجام داد. آلبوم‌های دل مجنون، سروچمان، یادایام و آسمان عشق با همکاری گروه آوا و نیز دلشدگان با آهنگسازی حسین علیزاده در این سال‌ها منتشر شدند. در سال 1374، شجریان کنسرت‌هایی در شهرهای اصفهان، شیراز، ساری، کرمان و سنندج برگزار کرد و در همین سال، آلبوم چشمه نوش را با محمدرضالطفی و مدتی بعد، درخیال را با همکاری مجیددرخشانی منتشر کرد. وی در سال 1377، آلبوم شب،سکوت،کویر را با آهنگسازی کیهان کلهر منتشر کرد.

شجریان در سال 1378 جایزه پیکاسو را از طرف سازمان یونسکو دریافت کرد. از سال 1379 با حسین علیزاده، کیهان کلهر و پسرش همایون به اجرای کنسرت پرداخت که حاصل آن، آلبوم‌های زمستان است، بی تو بسرنمی شود، فریاد، سازخاموش و سرود مهر بود. در سال 1382، به همراه همین گروه برای کمک به زلزله زدگان بم کنسرتی در تهران با نام هم نوا بابم اجرا کرد.

از سال 1386، شجریان به همکاری با گروه آوا پرداخت و کنسرت‌هایی در تهران، اصفهان، اروپا، آمریکا و کانادا اجرا کرد. در همین سال و در مراسم درگذشت مادرش، پس از ۳۰ سال، دعای ربنا را دوباره خواند. شجریان اکنون به همراه پسرش همایون شجریان به ترویج و اشاعه موسیقی اصیل و سنتی ایرانی می‌پردازد. پس از برگزاری کنسرت شجریان در ونکوورکانادا، گلوب اند میل، شجریان را افسانهٔ موسیقی شرق معرفی کرد.ودرسال1387 باانتشارآلبوم آه بارانکه با انتشار این آلبوم حال و هوای دهه های 1340 و 1350رازنده کردند این آلبوم تقریبا شبیه برنامه گلها بودانتشار و راهی بازار کردند.

ودرسال1388باهمکاری استادمجیددرخشانی و تیم جوانی که همراه ایشان بود گروه شهناز راکه استادشجریان احترام خاصی برای خداوندگارتارزنده یاداستادجلیل شهنازقائل بودنام نهادکه این گروه اصتلاحاگروه جوانی است وباهمکاری بااین گروه کنسرت های متعددی چون رندان مست مرغ خوشخوان اجرا و راهی بازارکردند.

View Full Size Image