10 پيشرفت بزرگ تكنولوژی تا به امروز!

تازه ها

10 پيشرفت بزرگ تكنولوژی تا به امروز!

نظرات ()

در اين مقاله قصد دارم شما را با ده پيشرفت مهم و تأثيرگذار حاصل شده در دنياي كامپيوتر كه زندگي ما را دست‌خوش تغييرات قابل ملاحظه‌اي كرده آشنا كنيم.سرعت پيشرفت تكنولوژي از سال 1995 ميلادي تاكنون به حدي بالا بوده است كه جهان امروز در مقايسه با آن دوران چندان هم واقعي به نظر نمي‌آيد و مي‌توان گفت كه به جهان به تصوير كشيده شده در افسانه‌هاي علمي و تخيلي شباهت دارد. در آن زمان ايده ساخت ابزارهاي سيار با قابليت دسترسي بي‌درنگ به جهان پهناوري از سرگرمي‌ بيش از اندازه غير عادي به نظر مي‌آمد و در واقع به داستان‌هاي علمي تخيلي شباهت داشت.
امروزه ابزارهاي الكترونيكي را مي‌توان يافت كه ابعاد يك كتاب معمولي را دارند اما نقشه‌هاي كامل و دقيقي از جهان را به همراه محتواي صدها كتاب در خود جاي داده‌اند. به لطف اين ابزارها كاربر مي‌تواند در هر لحظه به هر شيء و يا مكاني دست پيدا كند و با تمامي افرادي كه در زندگي وي حضور دارند، در هر لحظه و هر موقعيتي ارتباط برقرار نمايد.
در اين مدت هر سال فناوري جديدي به بازار عرضه شد كه برخي از آن‌ها ماندگار شده و برخي ديگر نيز از صحنه روزگار محو شدند، بعضی نيز همان فناوري‌هاي قبلي هستند كه با پاره‌اي تغييرات وارد بازار مي‌شوند. اما در این ميان تكنولوژي‌هايي هم هستند كه زندگي ما را به كلي متحول نمودند. اين ليست ده‌تايي شامل فناوري‌هاي فوق‌العاده و همچنين آپگريدهاي ساده مي‌باشند، هرچند هر يك از آن‌ها مسير را براي تغييرات بيشتر هموار نمودند و این‌گونه شد كه جهان ما ديگر شباهتي به آن سال‌ها نداشت.

3G Broadband
اين فناوري براي نخستين بار در انگلستان پاي به عرصه وجود نهاد و افراد بسياري را براي انجام امور كاري و حتي اجراي بازي به خود وابسته كرد، هرچند هیچ یک از اين افراد كاملا شيفته اين فناوري نشدند اما اين تكنولوژي از جمله پيشرفت‌هاي عظيم صورت گرفته در اين عرصه بود.
پيش از معرفي اين فناوري، استفاده از اينترنت از طريق ابزارهاي سيار به هيچ وجه قابل قياس با روش‌هاي امروزي نبود. در آن زمان اينترنت به عنوان روشي غيرعادي و تا حدودي عجيب و غريب براي اطلاع از قيمت بازارهاي بورس و امتياز تيم‌هاي فوتبال مورد استفاده قرار مي‌گرفت و وقتي در همايش‌ها و سمينارها سخن از فرصت‌هاي تجاري ايجاد شده توسط اينترنت همراه به ميان مي‌آمد، حاضرين در اين جلسات چندان هم جدي به اين قضيه نگاه نمي‌كردند و اين موضوع برايشان مضحك جلوه مي‌كرد.
نخستين شبكه 3G پیش‌ تجاری در سال 2001 ميلادي، توسط كمپاني NTT DoCoMo و در ژاپن راه‌اندازي شد. هرچند استفاده جهاني از اين شبكه بيش از حد انتظار به طول انجاميد، اما سرانجام استفاده از شبكه 3G در ميان تمامي مردم دنيا باب شد و در سال 2003 ميلادي بيش از 200 نفر از اقصي نقاط جهان به اين شبكه متصل شدند. در اين ميان برخي از گوشي‌هاي موبايل خود استفاده كردند و برخي نيز از ديگر ابزارهاي سيار براي اين كار بهره بردند. اما نكته مهم در اين‌باره آن است كه اين رقم زماني به دست آمد كه هنوز خبري از نسل اول آي‌فون به ميان نبود (اين گوشي در سال 2007 ميلادي وارد بازار شد) و با ورود خود استفاده از نمايشگرهاي لمسي را در ديگر ابزارهاي جديد باب كرد، اما در آن زمان آي‌فون يك گوشي نسل دوم 2G بود و هنوز قابليت استفاده از شبكه‌ 3G را نداشت.
شركت‌هاي مخابراتي انگليسي كه ميلياردها پوند را صرف خريداري از شبكه‌ 3G كرده بودند، بازار ابزارهاي سيار را بسيار پرمنفعت يافتند و رفته‌رفته به اين سمت متمايل شدند. با گذشت زمان استفاده از گوشي‌هاي موبايل و تبلت‌ها آنچنان در ميان شهروندان انگليسي متداول گشت كه ديگر شبكه 3G هم آن‌ها را راضي نمي‌كرد و كاسه صبر اين كاربران براي راه‌اندازي شبكه 4G لبريز شد.
شبكه 3G همچنان داراي نقایصی است و استفاده از آن هم هزينه بالايي دارد، هرچند با استفاده از اين شبكه كاربران مي‌توانند از طريق ابزارهاي همراه خود به جهان مجازي دست پيدا كنند و ديگر نيازي به اتصال از خانه و يا محيط كار نخواهد بود، به همين دليل فناوري مذكور، دستيابي به پيشرفت‌هاي عظيم را در حوزه ابزارهاي سيار با سرعت بيشتري ممكن ساخت. به لطف آن ديگر كنفرانس‌ها و نشست‌هاي طولاني مدت برايتان ملال آور نخواهد بود و مي‌توانيد تنها با در اختیار داشتن يك تبلت، كانال مورد علاقه خود را مشاهده نماييد.

دانلود ديجيتال
دیگر تأثير جهان ديجيتال، بر نحوه استفاده كاربران از فايل‌هاي موسيقي، فيلم و حتي بازي گذشته است و بايد با فردي صحبت كنيد كه ‌كمتر از 20 سال سن دارد. تا همين چند سال پيش آلبوم‌هاي موسيقي روي صفحه‌هاي گرامافون به فروش مي‌رفتند و براي تماشاي فيلم هم از تلويزيون استفاده مي‌شد. اما كمي بعد اين فايل‌هاي موسيقي و بازي به همراه كاست‌هاي ضبط به بازار عرضه شدند و رفته‌رفته پاي نوارهاي ويدیويي هم به خانه‌ها باز شد.
ساخت انواع لوح‌هاي فشرده (CD و DVD) گام بعدي كمپاني‌هاي دست‌اندرکار اين حوزه بود كه به لطف آن كاربر مي‌توانست مستقيما به سراغ ترك و يا بخش دلخواه خود از فيلم برود و بدون آنكه نيازي به برگرداندن آن باشد به تمام آلبوم گوش دهد.
اما امروزه تمامي اين قابليت‌ها و امكانات، قديمي به نظر مي‌آيند. هم‌اکنون كاربران مي‌توانند در حالي كه در اتوبوس نشسته‌اند، تنها با پرداخت مبلغي اندك موسيقي دلخواه خود را خريداري كرده و از طريق گوشي‌ هوشمند به آن گوش دهند. به لطف برنامه‌هايي همچون Shazam نیز ديگر حتي نيازي به دانستن نام آهنگ نيست. در دنياي امروزی مي‌توانيد كل مجموعه آهنگ‌هاي مورد نظرتان را در ابزاري كه تنها اندكي از يك بسته سيگار بزرگ‌تر است، ذخيره نمايید و تا رسيدن به مقصد، فيلم مورد علاقه‌تان را روي گوشي موبايل خود تماشا كنید (مابقي آن را از طريق تلويزيون خانه خود دنبال نمايند) و بدون كمترين زحمت و بي‌آنكه نيازي به خارج شدن از خانه باشد، بازي‌هاي محبوبتان را به سادگي چند کلیک، دانلود نمايید.
هرچند استفاده از اين فناوري صرفا به مقاصد پسنديده محدود نمي‌شود و متأسفانه براي انجام اعمال مجرمانه هم مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما بايد قبول كرد كه جهان سرگرمي را به شدت متحول نموده است. اين فناوري حتي نحوه توليد خود را نيز تغيير داده است؛ امروزه ديگر هيچ كاربري آلبوم‌ موسيقي دلخواهش را به صورت يك جا خريداري نمي‌كند و مي‌تواند تک آهنگ، رينگ‌تون و حتي اجراي زنده هنرمند محبوب خود را نیز دانلود نمايد.
اما تنها موسيقي نيست؛ امروز كمدين‌ها و مجريان راديويي به لطف رسانه جديدي به نام پادكست، بازارهاي خاص خود را ايجاد كرده‌اند و مجموعه‌هاي تلويزيوني نيز به سرعت در سرتاسر جهان پخش مي‌شوند و قابل دانلود كردن هستند.

ديسک‌هاي بلو-‌ري
اين ديسك‌ها بيشتر نوعي آپگريد محسوب مي‌شوند تا يك فناوري كاملا جديد، اما اين فناوري عليرغم تمامي مخالفت‌ها به موفقيت‌هاي عظيمي دست يافت، به همين دليل شايستگي قرار گرفتن در اين ليست را دارد.
فناوري ليزر آبي (Blue Laser) در سال 2000 ميلادي به جهانيان معرفي شد كه در واقع جايگزيني براي فرمت DVD بود و از سوي شركت‌هاي مطرحي چون سوني حمايت مي‌شد. در اين فناوري، اطلاعات حك شده روي لوح‌هاي فشرده از طريق يك ليزر آبي خوانده مي‌شوند و امكان ذخيره‌سازي حجم بيشتري از اطلاعات در مقايسه با ليزرهاي قرمز (كه طول موج بلندتري دارند و براي ذخيره‌سازي اطلاعات روي DVDها به كار مي‌روند) وجود دارد.
سرانجام در سال 2006 و پس از افت و خيزهاي فراوان در زمينه ساخت آن، ديسك‌هاي بلو-‌ري ميلادي جايگاه خود را در بازار پيدا كردند؛ اين در حالي بود كه ترديدها در مورد موفقيت طولانی مدت اين فناوري بر جايگاه آن سايه‌ افكنده بود.
يك ديسك بلو‌-ري تک لایه ظرفيت ذخيره‌سازي 250 گيگابايت داده را در خود دارد و انواع دو لایه آن نيز تا 50 گيگابايت حافظه دارند. جالب است بدانيد كه امكان افزوده شدن لايه‌هاي سوم و حتي چهارم نيز به اين ديسك‌ها وجود دارد و هر يك 25 گيگابايت به ظرفيت اين ديسك‌ها مي‌افزايند، اما در حال حاضر تنها انواع 50 گيگابايتي آن‌ها موجود است و بايد با همين‌ها كنار آمد. هرچند اين ميزان هم براي فروش فيلم‌هاي HD و سه‌بعدي به طرفداران اين نوع رسانه‌ها و به روز رساني ابزارهاي سرگرمي خانگي كافيست و حتي بيش از ميزان مورد نياز براي رونق بخشيدن به كسب و كار توليدكنندگان درايوهاي نوري است.
تمامي اين مزايا و امتيازات در نوع خود بي‌نظير هستند، اما چرا بايد تنها به خاطر ارتقاء ظرفيت ذخيره‌سازي لوح‌هاي فشرده، ديسك‌هاي بلو‌-ري را در ليست فناوري‌هاي ده‌گانه خود قرار دهيم؟ خب مي‌توان گفت كه علت اين مسئله ماندگاري اين فناوري است چرا که عليرغم از رده خارج شدن ساير محصولات ساخته شده براي ذخيره‌سازي داده، اين ديسك‌ها همچنان مورد استفاده قرار مي‌گيرند.
در آگوست سال 2002 ميلادي دو كمپاني توشيبا و NEC تصميم گرفتند كه با ساخت نوعي ديسك جديد با ظرفيت ذخيره‌سازي بسيار بالا، ديسك‌هاي بلو-ري را به چالشي عظيم بكشانند. اين ديسك‌هاي جديد نيز با استفاده از ليزرهاي آبي ساخته شده و تحت عنوان HD DVD وارد بازار شدند. اين فناوري قبل از ديسك‌هاي بلو-ري عرضه شد و در ابتداي امر با اقبال بيشتري از سوي كاربران مواجه گشت، اما كمي بعد كمپاني سوني، Playstation 3 را به همراه این‌گونه ديسك‌ها روانه بازار كرد و مابقي داستان را هم كه خودتان مي‌دانيد.
ديسك‌هاي بلو‌-ري برنده اين رقابت شدند و به خاطر سهمي كه در پيشرفت سرگرمي‌هاي HD و 3D داشتند، شايستگي آن را دارند كه به عنوان يكي از فناوري‌هاي مهم در اين ليست قرار بگيرند.

ارسال ايميل از طریق ابزارهاي سيار
حتما به خاطر داريد كه چه زماني نخستين ايميل خود را ارسال كرديد. آدرس ايميل شما هم قطعا رشته طولاني از اعداد و حروف بود كه به هيچ وجه امكان حفظ كردنش وجود نداشت و براي دسترسي به آن هم بايد از مركز كامپيوتر دانشگاه خود وقت مي‌گرفتيد. در آن زمان ايميل‌ها حتي پاسخگوي نياز كاربران براي برقراري تماس با دوستان هم نبودند و مي‌توان گفت كه استفاده از نامه به مراتب راحت‌تر و كم ‌دردسرتر از ايميل بود. البته پس از آن دوران، ارسال ايميل از طريق ابزارهاي سيار هم ممكن شد، اما اين كار چندان ساده نبود تا اينكه استفاده از ابزارهاي سيار براي ارسال ايميل همه‌گير شد. از آغاز قرن جديد، قابليت ارسال ايميل براي تمامي گوشي‌هاي هوشمند ژاپني در نظر گرفته شد، اما اين مسئله تا پيش از ورود گوشي‌هاي جديد بلك‌بري به بازار انگلستان محقق نشد.
نخستين گوشي جديد بلك‌بري با امكانات كامل براي ارسال ايميل در سال 2003 عرضه شد و ظرف مدت زماني اندك همگان را مبهوت كرد و كار به جايي رسيد كه امروزه به هر گوشه‌اي كه بنگري يك ابزار سيار با قابليت ارسال ايميل خواهيد یافت. ديگر زمان در دست‌رس نبودن افراد در اوقات حضور نداشتن در دفاتر به سر آمده و مديران، در حالي كه در زير نور گرم آفتاب سواحل دراز كشيده‌اند نامه‌هاي اداری خود را براي گيرنده مورد نظرشان ارسال مي‌كنند و در كوتاه‌ترين زمان ممكن به صندوق دريافت ايميل‌هاي خود دست پيدا مي‌كنند. امروزه امكانات ارتباطي ابزارهاي سيار بسيار فراتر از ايميل است، از ارسال بي‌درنگ پيام گرفته تا توييتر، فيس‌بوك و برقراري ارتباطات تصويري. با اين همه، هنوز هم ارسال ايميل در صدر همه اين‌ها قرار دارد و اين بدان معناست كه ديگر كار كردن در ساعات اداري به خاطره‌اي دور تبديل شده و زمان كاري كارمندان و همچنين نحوه انجام امور توسط آن‌ها از انعطاف‌پذيري بيشتري برخوردار شده است. اينكه اين فناوري باعث انعطاف‌پذيري و كارآمدي بيشتر ما شده يا اينكه صرفا بر فشار كاري ما افزوده، مسئله‌اي است كه اختلاف‌نظرهای فراواني بر سر آن وجود دارد. روش‌هاي برقراري ارتباط به شكل اعجاب‌انگيزي تغيير يافته و بخش اعظمي از اين تغيير مديون فناوري ارسال ايميل از طريق ابزارهاي سيار است.

مالتی تاچ
تا همين ده سال قبل تعداد افرادي كه با فناوري مالتي‌تاچ آشنايي داشتن بسيار كم بود، هرچند ايده استفاده از اين فناوري از زمان ساخته شدن كامپيوترها مطرح شده بود، اما تا مدت‌هاي مديدي اين فناوري طرفداران اندكي را به سوي خود جلب نمود. در حقيقت فناوري تاچ هم مانند بسياري از تكنولوژي‌هاي ديگر از جمله مواردي بود كه كمپاني مايكروسافت به اهميت آن پي برد.
ايده ساخت پلتفرم تاچ روميزي مايكروسافت موسوم به Microsoft Touch به سال 2001 ميلادي باز مي‌گردد، اما به خاطر برنامه‌ريزي‌هاي ضعيف اين كمپاني، مدل اصلي آن تقريبا يك ماه قبل از آي‌فون وارد بازار شد. اين ابزار هم به فرامين تاچ واكنش نشان مي‌دهد و هم به اشيايي‌ كه روي سطح آن قرار داده مي‌شوند و به جرأت مي‌توان مدعي شد كه اين فناوري نقش شايان ذكري را در طرح‌هاي آتي كمپاني مايكروسافت ايفا مي‌كند. در آينده‌اي كه مايكروسافت تمام تلاش خود را در محقق شدنش مي‌‌كند، هر سطح قابليت دريافت اطلاعات را دارد و تمامي ابزارها مي‌توانند با انسان و حتي با يكديگر تعامل داشته باشند. اما اگر بخواهيم كمي منصف باشيم بايد بگوييم اين اپل بود كه با ساخت آي‌فون محبوبيت كنوني فناوري مالتي‌تاچ را رقم زد. فناوري به كار گرفته شده در ساخت آي‌فون، تماما محصول كمپاني‌اي به نام Fingerworks بود که سال‌هاي نخستين قرن كنوني را وقف توسعه فناوري‌هاي مالتي‌تاچ مختلف نمود. به لطف فناوري مذکور، محصولات مختلفي نيز ساخته شد كه از آن جمله مي‌توان به يك كيبورد تاچ‌اسكرين اشاره نمود و به حدي مورد توجه اپل واقع شد كه كمپاني سازند آن را خريداري كرد.
البته به غير از خود اپل، هيچ فرد و يا شركت ديگري این کمپانی را خالق فناوري مالتي‌تاچ نمي‌داند، اما بايد قبول كرد كه آي‌فون نخستين گوشي ‌هوشمند بهره‌مند از نمايشگر مالتي‌تاچ در جهان بود. امروزه این‌گونه فناوری‌ها، ديگر شكل تزئيني سابق را ندارند و تقريبا در تمامي ابزارها مورد استفاده قرار مي‌گيرند. اما تمامي این ابزارها هم به يك شيوه ساخته نمي‌شوند و هر نمايشگر لمسي هم از نوع مالتي‌تاچ نيست. اما موفقيت آي‌فون و ابزارهاي ديگري كه پس از آن ساخته و روانه بازار شدند، موجب شکل گرفتن اين باور در ذهن كاربران شد كه يك ابزار در وهله نخست بايد تاچ‌ باشد و در اختيار داشتن امكانات ديگر در درجه دوم اهميت قرار دارد. شايد اين فناوري ايده‌آل‌ترين روش براي دادن ورودي به هر محصول نباشد، اما قرار هم نيست كه روزي از صحنه روزگار محو شود؛ اگر يكي از ابزارهاي مدرن امروزي را در اختيار يك كودك قرار دهيد، به طور غريزي سعي مي‌كند كه با استفاده از انگشتان خود با آن كار كند.

شبكه‌هاي اجتماعي
اگر قبل از سال 1997 ميلادي عبارت وبلاگ را در موتور جستجوي خود تايپ مي‌كرديد، نتيجه‌اي حاصل نمي‌شد، اين در حالي بود كه در آن زمان مردم احوال روزانه خود را منتشر مي‌كردند و از آن زمان به بعد بود كه نخستين وبلاگ‌های شخصي پاي به عرصه وجود گذاشتند. در سال 2001 ميلادي راه‌اندازي برخي وب‌سایت‌های اجتماعي مانند Friendster ،Myspace و Friends Reunite حسابي در ميان كاربران دنياي مجازي گل كرد و كمي بعد از آن هم ديگري خبري از آن‌ها نشد. بسياري از مردم هنوز هم عضو شبكه‌هاي اجتماعي هستند، اين در حالي است كه در نگاه بسياري ديگر زمان استفاده از اين شبكه‌ها به سر آمده است. بعد از مدتی سر و كله دو وب‌سایت ديگر هم پيدا شد: فیس‌بوک در سال 2004 و توييتر در 2006 و با گذشت چندين سال از افتتاح اين سايت‌ها هنوز هم حجم ترافيك وارده‌ به آن‌ها باورنكردني است.
در حال حاضر فیس‌بوک با بيش از یک میلیارد كاربر فعال، بزرگ‌ترين وب‌سایت اجتماعي دنياي مجازي بوده و نيمي از اين كاربران دست كم روزانه يك بار به فیس‌بوک سر مي‌زنند و جالب است بدانيد كه حدود نصف آن‌ها هم از طريق گوشي‌هاي موبايل خود از اين سايت ديدن مي‌كنند.
سايت‌هايي مانند فیس‌بوک و توييتر روش‌هاي ارتباطي ما را تغيير داده‌اند و سايت‌ها و سرويس‌هاي ديگری روش‌هاي دسترسي و استفاده از رسانه‌ها را تغيير خواهند داد. امروزه برنامه‌هاي آپلود شده در سايت يوتيوب بيشتر از کل برنامه‌هايي است كه در تمامي شبكه‌هاي تلويزيوني جهان پخش شده است. اگر تمايل داريد كه دوستان خود را از يك اتفاق باخبر كنيد و قرار دادن عكس روي فليكر و توييتر برایتان كافي نيست، مي‌توانيد از طريق اسكايپ، جزئيات كامل آن را به اطلاع آن‌ها برسانيد.
دوست داشته باشيد يا نه، رسانه‌هاي اجتماعي زندگي ميليون‌ها كاربر مجازي را به حدي تغيير داده‌اند كه ديگر برايشان حكم شبكه اجتماعي را ندارد و بخش جدانشدني از وب است.

سيستم‌هاي رهياب ماهواره‌اي
همه شما حتما نقشه‌های کاغذی را به خاطر دارید آن‌‌ها نه قابلیت کوچک‌نمایی داشتند و نه بزرگ‌نمایی، علاوه بر این خیلی زود هم قدیمی شده و ماندگاری کمی داشتند؛ اما طولی نکشید که جای خود را به رهیاب‌های دیجیتال دادند. ساخت اين رهياب‌ها، پاياني بر كابوس استفاده از سيستم‌هاي سفري فرانسوي و مانند آن بود كه جز سردرگم كردن راننده مزيت ديگري نداشتند.
در واقع مي‌توان گفت كه از اوايل دهه 1960 ميلادي، رهياب‌هاي ماهواره در قالب اشكال گوناگون وجود داشته‌اند، اما اين سيستم‌ها اغلب نظامي بودند و در اصل پس از آنكه بيل كلينتون رئيس‌جمهور وقت آمريكا در دهه 1990 ميلادي شد، سيستم موقعيت‌ياب جهاني ارتش ايالات متحده را افتتاح كرد، انواع غيرنظامي آن هم مرسوم گشت و به مرحله توليد انبوه رسيد. در این زمان بود طولي نكشيد استفاده از سيستم‌هاي رهياب ماهواره‌اي به زمره تجهيزات ضروري اغلب رانندگان تبديل شد.
البته عليرغم وابستگي شديد بشر به اين سيستم‌ها، بايد بدانيد كه رهياب‌هاي ماهواره‌اي راهكار نهايي براي رانندگي نيستند. اين سیستم‌ها نيز مانند هر ابزار الكترونيكي ديگري در مواردي خوب كار مي‌كنند و در برخي موارد ديگر هم كاربر را به اشتباه مي‌اندازند. قديمي‌تر شدن نقشه‌ها و تغيير سيستم‌هاي جاده‌اي می‌تواند يك رهياب ماهواره‌اي را به ابزاری خطرناك تبديل كند و حتي جان سرنشينان خودرو را نيز به خطر بیندازد.
رهياب‌هاي ماهواره‌اي مدرن اغلب قابليت اتصال به اينترنت را دارند و ظرف كوتاه‌ترين زمان ممكن مي‌توان آن‌ها را به روز رسانی كرد. امروزه كاربران سيستم‌هاي رهياب ماهواره‌اي در كوتاه‌ترين زمان ممكن و با استفاده از گوشی‌های هوشمند خود، نقشه‌هاي اين سيستم‌ها را به صورت مرتب به روز رساني مي‌كنند. برنامه‌هايي مثلGoogle Navigation آنچنان كامل و دقيق هستند كه كاربران اندرويد را از هر اپلیکیشن رهياب ديگري بي‌نياز مي‌نمایند.
چيزي كه اين هم‌اکنون عادي به نظر مي‌رسد، در سال 1995 بيشتر به افسانه‌هاي علمي و تخيلي شباهت داشت، به همين دليل مي‌توان گفت كه سيستم‌هاي رهياب ماهواره‌اي موجود در گوشي‌هاي هوشمند و ابزارهاي ديگر به نوعي يك پيشرفت عظيم در حوزه فناوري محسوب مي‌شود.

USB
نخستین نمونه USB يا استاندارد گذرگاه سريال، در ژانويه سال 1996 ميلادي وارد بازار شد. نرخ انتقال داده اين استاندارد در ابتدا برابر 1.5 مگابيت بر ثانيه براي پهناي باند پايين و 12 مگابيت بر ثانيه براي پهناي باند كامل بود و امكان استفاده از آن به همراه كابل و يا مانيتور وجود نداشت. اگر نسخه جديدتر (USB 1.1) اين استاندارد در سال 1998 عرضه نمي‌شد ديگر اثري از اين فناوري باقي نمي‌ماند و رفته‌رفته به تاريخ مي‌پيوست.
اين استاندارد با استقبال شديد كاربران دنياي مجازي روبرو شد و كمي بعد يعني در سال 2000 ميلادي نسخه 2 آن هم عرضه و به سرعت در همه‌ جا مرسوم گشت. USB 2.0 كه با وعده ارائه پهناي باند بيشتر براي انتقال سريع‌تر داده (480 مگابيت بر ثانيه) معرفي شده بود، نزد كاربران با نام “High-Speed” يا پرسرعت شناخته شد. نوع miniUSB اين استاندارد هم بعدها عرضه شد كه آن‌ هم با استقبال فراواني مواجه گردید، اما در واقع اين سهولت استفاده بود كه باعث موفقيت و ماندگاري‌اش شد.
براي درك بهتر اين قضيه بهتر آن است كه نگاهي به سيستم‌هاي كامپيوترهاي خانگي و اداري خود بیندازید و حسابي سرانگشتي داشته باشيد از تعداد خروجي‌هاي USB آن‌ها. ماوس و كيبورد سيستم شما ممكن است از نوع USB باشد، هرچند ترديدي نيست كه براي انتقال فايل‌هاي سنگين خود از هاردهاي اكسترنال و درايوهاي USB استفاده مي‌كنيد.
پرينترها و اسكنرهاي دسكتاپ، پايه‌هاي لپ‌تاپ با فن‌هاي خنك‌كننده، و بسياري ابزارهاي امروزي ديگر همگي با استفاده از همين استاندارد كار مي‌كنند. اما اتصال بی‌سیم چطور؟ لازم است كه يادآور شويم استاندارد USB در دانگل‌هايي مورد استفاده قرار مي‌گيرد كه همه ‌چيز را به يكديگر متصل مي‌كنند، از لوازم جانبي بلوتوثي گرفته تا شبكه‌هاي بی‌سیم.
اما با ساخت استانداردهاي ديگري چون Thunderbolt، عرصه بر USB تنگ مي‌شود. هرچند با ساخت استاندارد پرسرعت‌تر USB ديگر هيچ ترديدي در عمر برتري بي‌چون و چراي آن بر تمامي انواع ساخته شده وجود نخواهد داشت.

جستجوي وب
از نخستين روزهاي راه‌اندازي شبكه جهاني، جستجوي وب وجود داشته است، اما تا مدت‌هاي طولاني كاربران نمي‌توانستند محتواي مورد نظر خود را بيابند. اسامي دامين‌ها و URLها اهميت فوق‌العاده بالايي داشت و كاربر تا باز شدن كامل صفحه نمي‌توانست از محتواي آن اطلاع يابد و در نهايت هم نتيجه جستجو به هيچ وجه رضايت‌بخش نبود.
هرچند الگوريتم PageRank گوگل انقلابي عظيم در دنياي مجازي به پا كرد، اما در واقع در سال 1996 ميلادي بود که جستجوي اينترنتي به معناي واقعي كلمه محقق شد. پس از آن سال Netscape رقابت را براي يافتن يك موتور جستجوي جديد آغاز نمود. اين رقابت به حدی سخت و دشوار بود كه نهايتا اين كمپاني را بر آن داشت تا 5 شريك ديگر براي خود انتخاب نمايد و قرار شد هر يك از آن‌ها 5 میلیون دلار به اين شرکت بپردازند و يك پنجم دفعاتي كه كاربران نام Netscape را در موتور جستجوي خود تايپ مي‌كنند، نام كمپاني آن‌ها در نتايج جستجو مشاهده شود. اما موفقيت‌ موتورهاي جستجويي چون Yahoo، Magellan، Lycos، Infoseek و Exite كمي بعد از ورود گوگل به عرصه رقابت كم‌رنگ شد.
در اوايل قرن بيست و يكم ميلادي بود كه لينك‌هاي مستقيم ارائه شده توسط موتور جستجوي گوگل و همچنين رابط كاربري بسيار ساده آن به چنان محبوبيتي دست يافت كه ديگر مجالي براي رقابت ديگر موتورهاي جستجو پيدا نشد. اما برتري گوگل به مزاج بسياري خوش نيامد و باعث ائتلاف دو موتور جستجوي Yahoo و Bing شد. اين دو با يكديگر ادغام شدند تا جايگزين گوگل شوند و هم‌زمان با اين دو، ديگر موتورهاي جستجو نيز دست به كار شدند و سرويس‌هاي تخصصي بيشتري را به خدمات خود افزودند.
موتورهاي جستجو مهم‌ترين پايگاه خبررساني براي مالكين وب‌سایت‌ها به شمار مي‌رود. اين موتورها، صنعت تبليغات اينترنت را به تسخير خود در آورده‌اند و به طرقي، سايت‌هاي مختلف را به رقابت با يكديگر دعوت مي‌كنند، براي نمونه با بهينه‌سازي‌ آن‌ها، امكاني فراهم می‌شود كه پس از جستجوي عباراتي خاص، نام برخي از این سايت‌ها بالاتر از ديگران قرار می‌گیرد. در عين حال درك اين موتورها نيز بيشتر شده و بهتر مي‌توانند مقصود عبارت‌هاي تايپ شده توسط كاربران را درك كنند و نتايج بهتري را در اختيار آن‌ها قرار دهند.
جستجو يا همان سرچ اينترنتي سهم شایان ذکری در تكامل دنياي مجازي دارد. در کل اينترنتي كه به شكل امروزي وجود دارد و ما از آن استفاده مي‌كنيم مديون سرچ اينترنتي است.

اينترنت بی‌سیم
قدمت واي‌فاي به زمان‌هاي دور و درازي باز مي‌گردد، اما اگر نگاهي گذرا داشته باشيم به نسخه اوليه اين اتصال در خواهیم يافت كه در سال 1995 ميلادي، ارتباط بی‌سیم بيشتر شبيه به يك رؤيا بود تا حقيقت. نخستین بار در سال 1999 ميلادي بود كه كالاهاي بازرگاني جديدی تحت عنوان «واي‌فاي» وارد بازار شدند، با وجود آنكه سرعت اين ارتباط بسيار پايين بود، باز هم به موجب مزايي بی‌شمارش مورد توجه كاربران قرار گرفت.
چنانچه پهناي باند شما خوب باشد، ارتباطات بی‌سیم خانگي، هم كارايي خوبي خواهند داشت و هم سرعت مناسبي، اما حتي تا به امروز نیز مناطق بسياری وجود دارند كه امكان استفاده از اين نوع اينترنت را ندارند. مايكروسافت و ديگر شركت‌هاي مطرح ارائه دهنده خدمات اينترنتي، تمام تلاش خود را براي برطرف نمودن نياز اين دسته از كاربران می‌کنند، با اين همه باز هم ايجاد يك شبكه بی‌سیم براي ويندوز كاري بسیار دشوار است.
اما پس از آنكه ايجاد شبكه به نسبت ساده‌تر از قبل گشت استفاده از واي‌فاي هم متداول‌تر شد. به اين ترتيب كاربران مي‌توانستند در حالي كه روي كاناپه خود لم داده‌اند لپ‌تاپ خود را به دست بگيرند و گشت و گذاری در وب داشته باشند. گوشي‌هاي هوشمند، تبلت‌ها، پرينترها، كنسول‌هاي بازي، سيستم‌هاي صوتي و ديگر ابزارها همه و همه مي‌توانند به شبكه خانگي شما دست پيدا كنند و از طريق آن اطلاعات مورد نياز خود را دريافت نمايند.
كافيست قدم به داخل خيابان بگذاريد، تا در محدوده چندين شبكه بی‌سیم قرار بگيريد، جالب است بدانيد كه تعداد اين شبكه‌ها آنچنان زياد خواهند بود كه شما را متعجب می‌کند. به تدريج اين فناوري آنچنان پيشرفته خواهد شد كه شبكه‌هايي با پوشش رساني محدوده يك شهر ايجاد می‌شود.
البته واي‌فاي هم معایب مختص به خود را دارد كه مهم‌ترين آن خطرات امنيتي است. براي مثال اگر روتر يا همان مسيرياب شما از كار بيافتد به يكباره ارتباط شما هم قطع مي‌شود و وقفه بزرگي در كارهايتان ايجاد خواهد شد. اگر به اندازه كافي خوش‌شانس هستيد كه در يك خانه محكم و چند طبقه زندگي مي‌كنيد، متوجه می‌شوید كه حتي با وجود در اختيار داشتن بهترين كانكشن هم، پوشش‌دهي شبكه شما در برخي قسمت‌ها چندان مطلوب نیست و اگر هم ارتباط شما به صورت پيوسته برقرار باشد (هميشه On باشيد) علاوه بر آنكه مصرف برق شما بالا مي‌رود، بيش از ميزان مجاز خود داده‌ دريافت خواهید کرد.
اما براي آنكه درك بهتري از مزاياي ارتباط 802.11 داشته باشيد توصيه مي‌كنيم كه براي لحظه‌اي از منزل خارج شويد و يا اينكه به يك مسافرت دوردست برويد. به اين ترتيب زندگي شما محدودتر خواهد شد و شما از هيجان كمتري برخوردار خواهد بود.

راستی، اگر فناوری اطلاعات در زندگی‌تون اهمیت زیادی داره، پیشنهاد می‌کنم تولبار آی‌تی را حتما نصب کنید: [نصب تولبار]