˝دیدومک˝ درامی عاشقانه با نگاه به فرهنگ مردم جنوب

تازه ها

˝دیدومک˝ درامی عاشقانه با نگاه به فرهنگ مردم جنوب

نظرات ()

سرویس تئا‌تر هنرآنلاین: تماشاخانه قدیمی و پرخاطره سنگلج این روز‌ها میزبان نمایش "دیدومک" به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم گله دارزاده است.

ابراهیم گله دارزاده کارگردان نمایش "دیدومک" که متن این اثر هم نوشته خود اوست در رابطه با ایده اولیه این نمایشنامه به خبرنگار تئا‌تر هنرآنلاین، گفت: من ایده اولیه این نمایش را ابتدا از کتابی با عنوان "سپیده دم در آبادان" گرفتم که اتفاقاتی را روایت می‌کرد که صبح دوم شهریور ماه ۱۳۲۰ مقارن با جنگ جهانی دوم در آبادان رخ داده است. این در واقع تنها یک نقطه آغاز بود اما بعد به تدریج با مطالعات بیشتر متوجه شدم در روایت‌های تاریخی اغلب، مردم و اتفاقاتی که برای فرهنگ آن‌ها رخ می‌دهد مورد غفلت واقع می‌شوند و آنچه بیشتر به نگارش درمی‌آید تحولات سیاسی و تاریخ بزرگان است بنابراین سعی کردم مردم‌نگاری کنم اما به هیچ عنوان این نمایش را یک اثر تاریخی نمی‌دانم به این دلیل که داستان یک درام عاشقانه است که تنها دریک برهه تاریخی خاص به وقوع پیوسته است در نتیجه چندان به سراغ اتفاقات و تحولات تاریخی نمی‌رویم.

گله‌دارزاده در رابطه با داستان نمایش نیز توضیح داد: نمایش در خصوص یک پسرک صیاد آبادانی است که در سال‌های اول تاسیس پالایشگاه که مهاجران نفتی به آبادان مهاجرت می‌کنند، عاشق و دل باخته دختر یکی از مهندسان پالایشگاه می‌شود اما در این میان موانعی بر سر راه او قرار می‌گیرد که ناشی از فاصله فرهنگی است که معمولا میان بومیان و مهاجران این خطه وجود دارد بنابراین او در تلاش است که این موانع را برطرف کند.

کارگردان نمایش "دیدومک" با بیان اینکه این نمایش روایتی چند لایه دارد، افزود: در هر روایت سعی کردیم به دید شخصیتی که داستان را روایت می‌کند وفادار باشیم و به آن عمق و معنا ببخشیم به این معنی که مثلا وقتی وقایع را از نخلستان روایت می‌کنیم در حقیقت داستان را از زاویه دید یک کشاورز نخلستان دار با تمام خرده فرهنگ‌ها، دیدگاه‌ها و اعتقادات و باورهای آن روایت کنیم.

این هنرمند در رابطه با فرم و شیوه اجرای نمایش نیز توضیح داد: شیوه اجرایی این نمایش بین تئا‌تر ایرانی و تئا‌تر حماسی در نوسان است اما به طور کلی نمایش در یک کارگاه اجرایی می‌گذرد که بازیگرانی در آن به ایفای نقش می‌پردازند.

او در خصوص طراحی صحنه نیز توضیح داد: در مورد طراحی صحنه بسیار استریلیزه عمل کردیم یعنی به یک عصاره بسیار ضروری برای نمایش رسیدیم که هم زیبایی‌شناسی صحنه نمایش حفظ شود و هم اینکه کار را پیش ببریم به علاوه اینکه عناصر فرهنگی جنوب کشور هم در طراحی صحنه نمایش دیده می‌شود.

کارگردان نمایش "دیدومک" در رابطه با موسیقی این نمایش نیز خاطر نشان کرد: مقدمه و موخره نمایش ما با ساخته بسیار خوب محسن شریفیان است و در سایر موارد موسیقی‌هایی که استفاده شده موسیقی فولکلور و کهن جنوب کشور است.

نمایش "دیدومک" به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم گله دارزاده از ۱۶ تا ۳۰ فروردین ماه هر شب ساعت ۲۰ در تماشاخانه سنگلج روی صحنه می‌رود. مرتضی شاه کرم، ‌علی غابشی، مالک حد‌پور سراج، محسن پوشایی، ‌ سایه کبیری، ‌مریم ر‌ها، حجت کبریایی، مرجان بنی سعید و علی علی‌زاده از جمله بازیگران این نمایش هستند.