موسیقی حلال است مگر موجب مفسده‌ای باشد

تازه ها

موسیقی حلال است مگر موجب مفسده‌ای باشد

نظرات ()

عصر دوشنبه ۲۴ فروردین ماه مناظره ای پیرامون موسیقی و برخی مجوزهای کنسرت در استان بوشهر میان ماحوزی مدیر کل فرهنگ و ارشاد بوشهر و فکوری رییس ستاد امر به معروف و نهی از منکر برگزار شد.

در این نشست پیروز ارجمند مدیر کل مرکز موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و علی ریاحی نبی مشاور مدیر کل موسیقی وزارت ارشاد، مشاور مذهبی در حوزه هنری و عضو شورای مناسبت‌های این مرکز به همراه اهالی رسانه و جمعی از دو طرف مناظره در سالن جلسات شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان بوشهر حضور داشتند.

برای انجام این مناظره، سالن تبلیغات اسلامی در نظر گرفته شدده بود که فضای کوچکی داشت که گنجایش افراد شرکت کننده را نداشت و به همین دلیل، تعدادی از حاضرین به صورت ایستاده مناظره را دنبال کردند، اطلاع رسانی هم زیاد راضی کننده نبود چرا که تعداد رسانه ها و اهالی موسیقی که قصد شرکت در این نشست را داشتند در جریان برگزاری این مناظره قرار نگرفته و غایب بودند.

 

تعداد معترضین و منتقدین برگزاری کنسرت های  موسیقی  همراه فکوری به نظر بیشتر از موافقین و همراهان مدیر کل ارشاد بود و این هم شاید بخاطر اطلاع رسانی آنها بوده است. به نظر می آید مناظره  را به صورت  بهتر و در فضایی بزرگتر می شد برگزار نمود؛ بگذریم، حال مجالی برای گفت و گو ایجاد شده بود و از این نشست و رد و بدل کردن نظرات متفاوت و متضاد چه بسا بتوان برای اتفاق های بهتر سود برد. می توان با خوش بینی گفت  که برگزاری این نشست شاید فتح باب خوبی شود برای جایگزینی و  رسم کردنِ گفت و گو به جای خشونت و اعتراضات خارج از قاعده و اداره فرهنگ و ارشاد بوشهر گام نخست را در این زمینه برداشت.

گفت و گو با سوال فکوری در خصوص روند مجوز دهی و برگزاری کنسرت ها و همچنین سوال در مورد مجوز مراسم خیام خوانی که کلیپ آن پخش شد و اتفاقات روز بوشهر، آغاز شد. ماحوزی در جواب فکوری گفت: «مدتها در انتظار این جلسه بودم. شرکت کنندگان در این کنسرتها، همیشه در صف اول مراسم سوگواری هم بوده اند، این مراسم خیام خوانی که شما به آن اشاره کردید در محافل عمومی نبوده و در خانه شخصی برگزار شده و ربطی به فرهنگ و ارشاد نداشته است، در خصوص روز بوشهر هم باید بگویم بنده روز دهم اسفندماه ۹۲ مسوولیت اداره فرهنگ و ارشاد را به عهده گرفته ام، قبل از آن هم معاون اداره فرهنگ و ارشاد که بعد به عنوان سرپرست تعیین شده بودند کارها را در دست داشته و انجام می دادند. برای روز بوشهر اداره فرهنگ و ارشاد هیچ گونه مجوزی نداده است یعنی از این اداره درخواست مجوزی نشده است و بدون مجوز برنامه های روز بوشهر برگزار شده بود. زمانی که از مرکز مجوز برای کنسرت ها صادر می شود، همکاران ما سی دی کار را دوباره بازبینی می کنند، مجوز آن کنسرت را منوط به جواب مثبت فرمانداری و اماکن می دانند، سپس اگر نظر مثبت بود مجوز نهایی صادر می شود، تمام موازین و قوانین رعایت می شود. بنابراین اگر برنامه ای طبق این هماهنگی ها بخواهد اجرا شود قطعا مشکلی پیش نخواهد آمد. و مواردی که شما نگران آن هستید پیش نخواهد آمد.»

ادامه  ...