جو سازی ِ رسانه های دولتی بر علیه شجریان

تازه ها

جو سازی ِ رسانه های دولتی بر علیه شجریان

نظرات ()

چندی پیش خبری در خبرگزاری ایرنا (خبرگزاری جمهوری اسلامی) با عنوان "شجریان و ماجرای بایکوت ِ* مشکاتیان و بسطامی " منتشر شد که در ابتدای خبر چنین آمده بود :

شايد بسياري از هموطنان ايراني پس از شنيدن و يا ديدن پيام تسليت و ابراز همدردي محمدرضا شجريان به مناسبت درگذشت ِ پرويز مشکاتيان، (هنرمند و نوازنده برجسته سنتور) علاقمند باشند که از روابط آن ها اطلاعاتي به دست آورند ..!

در ادامه به دو اثر مشترک ِ شجریان و مشکاتیان اشاره ای دارد و می افزاید : آلبوم "بيداد همايون" به اعتقاد کارشناسان هنري، يکي از بهترين کارهاي شجريان است و عموم متخصصانِ اين فن، مهمترين دليل برجستگي اين اثر را سنتورنوازي مشکاتيان مي دانند ...

سپس به اختلافات ِ میان مشکاتیان و شجریان در سال 1365 اشاره ای دارد  ... ایرنا، از این مسائل هم فراتر رفته و جدایی مشکاتیان از افسانه شجریان را نیز مطرح می کند! نکته ی جالب اینجاست که این خبرگزاری، جدایی افسانه شجریان از مشکاتیان را تحت فشار (احتمالا تحت فشار بودن از جانبِ پدر) می داند !

و در نهایت می افزاید : بعد از اين ماجراها حق و حقوق اجراها و همکاري هاي مشکاتيان نيز پرداخت نمي شود و از اين تاريخ به بعد است که مشکاتيان در اوج شهرت و توانمندي و در نهايت استعداد براي رسيدن به مدارج عالي کاري ، به يکباره منزوي و بايکوت مي شود !!!

ایرنا، پس از مشکاتیان، گریزی بر سرگذشت ایرج بسطامی می زند و می افزاید : بسطامي هم مدتي را به شاگردي نزد شجريان سر کرد و درست هنگامي که نامش بر سر زبان ها افتاد، به شيوه اي مرموز از صحنه موسيقي کنار گذاشته و بايکوت شد! به گونه اي که حتي بيشتر کارها و آلبوم‌هاي او نيز پس از مرگش منتشر گرديد.

و در آخر نیز سئوالی را مطرح می کند !

شايد خالي از فايده نباشد که روشن شود چرا اين دو هنرمند- مشکاتيان و بسطامي- پس از مدتي نزديکي با شجريان به يکباره بايکوت مي شوند؟

در این مجال، قصد پرداختن و بررسی صحت و سقم مسائل و ادعاهای مطرح شده توسط این خبرگزاری را ندارم، فقط چند سئوال است که ذهن اینجانب را به خود مشغول ساخته ... امید است، این سئوال ها بی جواب نماند ..! 

 ۱. خبرگزاری جمهوری اسلامی که رسانه ها و خبرگزاری های غیر خودی! را به شایعه پراکنی و دروغگویی و هزار و یک تهمت دیگر متهم می کند، چرا به چنین مسائلی که صحت و درستی آن بر کسی معلوم نیست،  دامن می زند ؟!

 ۲. آیا رژیم ِ جمهوری اسلامی در زمان حیات این بزرگان سعی کرد تا بستر مناسبی را برای موسیقی و هنرمندان فراهم کند تا آنها بتوانند با آرامش خاطر به خلق آثار خود بپردازند ؟! ( که حالا رسانه هایش کاسه ی داغ تر از آش شده اند !!! )

 ۳. چرا بعد از مرگ ِ بسطامی اینگونه مسائل مطرح نشد ؟!

 ۴. خبرگزاری ایرنا، از مطرح کردن این سئوال چه اهدافی را دنبال می کند ؟!!!

 ۵. آیا مطرح کردن اینگونه مسائل و جو سازی ها ، ربطی به اظهارات محمدرضا شجریان " بعد از انتخابات اخیر " که به شکایت وی از رسانه ی ملی! انجامید ، ندارد؟!

 

 بایکوت به معنای ، کنار گذاشته شده - طرد کردن  
 اصل خبر را می توانید در اینجا بخوانید.