گام جز (قسمت اول)

تازه ها

گام جز (قسمت اول)

نظرات ()

   گام در موسیقی جز (برگرفته از فرهنگنامه ی ویکی پدیا ، ترجمه ی مهرداد ضمیری )  

      گام جاز(جز) به هر گامی گفته می شود که در موسیقی جاز استفاده می شود.خیلی از گام های جاز همان گام هایی اند که از موسیقی کلاسیک اروپای غربی آمده اند که شامل "دیاتونیک"،تمام تن ،هشت تنی (کاسته)،و مدهایی از مینور ملودیک بالارونده(صعودی) می شوند.تمام این گامها توسط آهنگسازان اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم همچون گریمسکی کوراسکوو"،دبوسی،راول" و "استراوینسکی"(اغلب به شکل تمرینهای جز)استفاده می شدند.برخی گام های جاز همچون گامهای "بی باپ" نتهای نیم پرده ای بین ضربی را به گام های مشهور دیاتونیک می افزایند.

       یکی از ویژگی های مهم جز چیزیست که نظریه پردازان آن را (اصول تطابق کورد-گامی)می گویند.این نظریه بیان می کند که توالی کوردها، یک توالی از گام های تطابق پذیر را ایجاد می کنند.در هارمونی مد ماژور کلاسیک،کورد ها معمولا به همان گام تعلّق دارند.(برای مثال در چرخه 1-2-5-1 در گام دو ماژور معمولا تنها از نت هایی که در دسته ی نت های گام دو ماژور قرار دارند استفاده می شود)در موسیقی جز یک چرخه چهار کوردی می تواند(اغلب در نتیجه ی دگرگونی کوردها)از چهار گام متفاوت استفاده کند.برای مثال در دو ماژور، موسیقیدان جازی ممکن است کورد  G,B,D,F را با درجه ی پنجم بمل شده به کار گیرد که محصول آن (G,B,Db,F)خواهد بود.بداهه نوازی ممکن است گامی را انتخاب کند که این چهار نت را در بر دارد (مثل سل تمام تن)(G,A,B,C#,D#,F)و سل اکتاتونیک(یا کاسته ی منظم)(G,Ab,Bb,B,C#,D,E,f) یا مد دیگری چون D (G,A,B,C#,D,E,F) یا Ab(G,ab,Bb,Cb,Db,Eb,F) بالارونده.در هر مورد گام نت های کورد را در بر دارد(G,B,Db,F)و گفته می شود که با آن مطابق است.ای نظریه ی تطابق کورد گامی تفاوتی بنیادی بین هارمونی جز و اجرا های سنتی کلاسیک را نشان می دهد.

       یک "نت نا هنجار" نتی در یک گام است که بیش از اندازه نسبت به کوردی که در زیرش خوابیده نا هنجار است(در تمرین ،یا از نظر تئوری)پس باید از آن اجتناب شود یا نیم پرده بالا و پایین رود.برای مثال در هارمونی کلید ماژور، درجه چهارم و همچنین یازدهم نتی ناهنجار است و به این سان به عنوان نتی گذرا(میان ضربی) یا افزوده(نیم پرده افزایش) با آن رفتار می شود .

       از راههای شناخت تفاوت بین هارمونی کلاسیک با هارمونی غیر کلاسیک ، نگریستن به شیوه ی در نظر گیری ناهنجاری هاست.موسیقی دانان سبک کلاسیک با تمام نت هایی که به کورد تعلق ندارند به عنوان یک ناهنجاری رفتار می کنند که باید بر طرف شود.هارمونی غیر کلاسیک تنها به شما می گوید که چه نتهایی را باید پرهیز کنید.(مثل نتهای ناهنجار معرفی شده در ابتدا)(زیرا آنها بسیار ناهنجارند)یعنی بقیه قابل استفاده اند.

کپی برداری از متن بالا تنها با ذکر نام و نشانی منبع (http://malaguena.blogfa.com/) مجاز است.